Kategoriat Trendit

Kespro Ravintolailmiöt 2018 -raportti: Miltä näyttää ravintolasyöminen vuonna 2018?

Kespro Ravintolailmiöt 2018 -raportti: Miltä näyttää ravintolasyöminen vuonna 2018?

Suomalaisten elämänrytmi ja arki ovat murroksessa, mikä heijastuu vahvasti myös ravintoloissa asiointiin. Ravintolailmiöt 2018 -tutkimuksella selvitettiin suomalaisten muuttuvia tarpeita ja vaateita ravintoloita kohtaan. Toteutimme tutkimuksen Kesprolle, joka tahtoo kasvattaa ymmärrystä asiakkaiden muuttuvista tarpeista ja näin olla mukana tekemässä ulkona syömisestä suositumpaa.

Tutkimuksesta vastannut Senior Insight Managerimme Hanna Santavuori nostaa elämyshakuisuuden merkittävimpänä kasvavana vaateena ravintoloille: ”Kilpailu ravintola-alalla on kovaa ja siinä on erottauduttava menestyäkseen. Kasvavin ilmiö kuluttajien käyttäytymisessä on elämyshakuisuus. Suomalaisessa kulttuurissa ruoka oli pitkään vain polttoaine, ja ulkona syöminen oli erikoistilanne. Kun ruokahifistely kotona on vahvistunut, vaatimustaso elämyksille ravintoloissa on kasvanut – pelkkä hyvä ruoka ei enää riitä erinomaisen ravintolakokemuksen tuottamiseen. Ravintolat kamppailevat tämän haasteen kanssa, ja ovatkin löytäneet uusia keinoja ravintolakonseptin ja toimintatapojen kautta. Esimerkkeinä ideoista mainittakoon kokkien tuominen lähemmäs ruokailijaa, tarinallisuus ruokailukokemuksen aikana sekä ravintolaympäristöjen muuntautuminen olohuonemaisemmiksi, yhteisöllisiksi tiloiksi.

Ilmiöiden tunnistamiseksi tutkimuksessa haettiin näkemyksiä kolmesta ryhmästä: Edelläkävijä visionääreinä haastateltiin Suomen ravintolamarkkinan eturintaman johtohahmoja, ravintoloita osallistettiin selvitykseen yhteensä 156 online-tutkimuksella, ja kuluttajien näkemys yhdistettiin analyysiin tuomalla kuluttamisen muutostrendit peiliksi muiden ryhmien näkemyksille.

Tutustu Ravintolailmiöt 2018 -selvitykseen Slidesharesamme.

Ravintolailmiöt 2018 -selvitys on sisartutkimus aiemmin tänä vuonna julkaistulle K Ruokailmiöt 2017-selvitykselle, joka pureutui analysoimaan muutoksia  suomalaisten ostoskorien sisällöissä. Ruokailmiöt 2017 -raportin löydät myös Slidesharestamme.

Hanna Santavuori on taustaltaan elintarviketieteiden maisteri, jonka suhde ruokaan ja ruokamarkkinan seuraamiseen on ollut hyvin tiivis yli kymmenen vuoden ajan. Hanna katsoo suomalaisen ruokakulttuurin muutossuuntia tulevaisuuden tutkijan mentaliteetilla, mutta ottaa vahvasti myös asiakaskäyttäytymisen mallit ja ymmärryksen selittämään muutoksia.

Lisätiedot:
Hanna Santavuori, Senior Insight Manager
[email protected], +358 50 384 2587