Kategoriat Trendit

Miten suomalaiset suhtautuvat omaan hyvinvointiinsa? Näin Suomi voi -tutkimus

Miten suomalaiset suhtautuvat omaan hyvinvointiinsa? Näin Suomi voi -tutkimus

Hyvinvointi ei ole vain terveyttä, vaan kokonaisvaltainen asia, joka näkyy ja tuntuu. Uutena toimijana Hehku tahtoi kuulla ja ymmärtää suomalaisten ajatuksia ja tarpeita hyvinvointiin liittyen.

Toteutimme Hehkun kanssa yhteistyössä Näin Suomi voi -tutkimuksen, johon osallistui yli 1000 15-74-vuotiasta suomalaista. Suomalaisten kiinnostus hyvinvointia kohtaan nousi hyvin selkeästi esiin: Tulosten mukaan kolme neljästä suomalaisesta kokee voivansa hyvin, mutta silti jopa joka toinen suomalainen haluaisi voida vieläkin paremmin.

”Hyvinvoinnin parantaminen ei aina tarkoita suurien asioiden tai mullistusten tekemistä vaan pieniäkin arjen muutoksia. Suuri osa suomalaisista olisikin valmis erilaisiin pienten asioiden tekemiseen kuten, esimerkiksi lisäämään kävellen liikkumista, portaiden käyttämistä ja kasvisten käyttöä. Toisaalta avainasemassa on nimenomaan pienten asioiden ja muutosten saaminen osaksi arkea. Tämän muutoksen tekemiseen monet voivat tarvita myös tukea ja kannustusta”, miettii Insight Specialistimme Minna Hyykky. ”Tulee muistaa, että hyvinvointi on erittäin henkilökohtaista ja merkitsee jokaiselle hieman eri asioita. Jokaisen tulisi löytää omat tapansa ja tottumuksensa – ja tarjoajien taas ymmärtää tämä kysynnän kirjo.”

Suomalaisten tulevaisuuden tarpeita ennakoitaessa on kiinnostavaa seurata aktiivisesti myös nousevia ilmiöitä ja trendejä. ”Maailmalla nousevia trendejä hyvinvoinnin parantamisessa ovat esimerkiksi kehon palautumista edistävät vaatteet, erilaiset mielenhallinta-applikaatiot ja digitaaliset ulkonäkökonsultoinnit. Suomessa taas voimakkaasti kasvavia hyvinvoinnin edistämistapoja ovat esimerkiksi aivojen toimintaa parantavat brainfood-patukat ja -juomat, elämykselliset, hauskat ja yhteisölliset liikuntamuodot sekä erilaiset elämänhallintapalvelut. Jotain tällaista tulevaisuudessa näkyy varmasti meidänkin arjessamme.”

Tutustu tutkimuksen raporttiin kokonaisuudessaan SlideSharessa

Lisätiedot:
Minna Hyykky, Insight Specialist, [email protected], +358 44 5313709