Kategoriat Uutiset

Asiakaskeskeisyyden DNA-testi viitoittaa tien konkretiaan

Asiakaskeskeisyyden DNA-testi viitoittaa tien konkretiaan

Suomalaiset yritykset ovat lähteneet vauhdilla muuttamaan toimintaansa asiakaskeskeiseksi. Markkina on muuttunut pysyvästi ja aikaisemmilla kilpailuetutekijöillä, tuotteella ja hinnalla, ei pian enää pärjää. Kuluttajien voimaantuminen pakottaa osaltaan tuottamaan asiakkaille tinkimättömästi aitoa arvoa – jopa wow-kokemuksia.

Tämä tunnistetaan suomalaisissa yrityksissä laajasti. Haasteena on kuitenkin vielä usein saada vietyä asiakaskeskeisyys konkretiaan, arjen muutokseen asti. Tekoja on usein paljonkin, mutta jos ne jäävät toisistaan irrallisiksi on vaikea arvioida muutoksen todellista tilaa.

Myös itse termi voi tuottaa ongelmaa. Jos yrityksessä ei ole yhtenevää käsitystä mitä asiakaskeskeisyys pitää omassa yrityksessä sisällään on vaikea johtaa muutosta maaliin asti.

Franklyn uusi asiakaskeskeisyyden DNA-malli on tarkoitettu työkaluksi asiakaskeskeisyyden johtamiseen. Se on ainutlaatuinen kokoava viitekehys asiakaskeskeisyyteen, joka pohjautuu laajaan yritysten haastatteluaineistoon, kansainvälisiin vertailuihin sekä validoivaan opinnäytetyöhön Aalto-yliopistossa.

Malli pitää sisällään asiakaskeskeisyyden kaikki elementit johtamisesta elävään asiakasymmärrykseen, asiakkaalle relevantista tarjoomasta tinkimättömään asiakaskokemuksen. Mukana on yhdeksän eri osa-aluetta, joiden alla on 35 erilaista konkreettista tekoa – kaikki asiakaskeskeisyyden kannalta tärkeimmät teot.

Mallin pohjalta rakennettu DNA-testi tunnistaa yrityksen maturiteetin eri osa-alueissa ja auttaa tunnistamaan seuraavat konkreettiset askelmerkit. Testi on nyt saatavissa asiakkaillemme kahtena eri versiona:

  • DNA Mini Auditin tavoitteena on paljastaa kokonaiskuva ja organisaation maturiteetti eri osa-alueilla sekä seuraavat askelmerkit ja johtopäätökset. Mini-testissä vastaajaksi kutsutaan noin 10 asiakaskeskeisyydestä eri osa-alueilla vastaavaa henkilöä.
    Testin jälkeen pidämme 2 tunnin workshopin, jossa inspiroimme matkaa asiakaskeskeisyyteen sekä käymme läpi omat tulokset. Tulokset saa myös erillisenä raporttina. Mini-testi on saanut jo paljon kiittävää palautetta osakseen.
  • Laajassa DNA Auditissa luodataan asiakaskeskeisyyttä syvemmin ja laajemmin koko organisaatiossa, ja lopputuloksena saa kattavan, yksikkötasolle ja konkreettisiin seuraaviin tekoihin asti menevän työkalun asiakaskeskeisyyden johtamiseen.
    Laaja DNA Audit on suositeltavaa kun asiakaskeskeisyydestä on tarkoitus saada omalle yritykselle aidosti uusi kilpailuetutekijä. Myös laajoja auditeja on jo tehty useammalle asiakkaallemme.

Kiinnostuitko testaamaan organisaationne asiakaskeskeisyyden? Ole yhteydessä sinulle tuttuun Franklyyn tai DNA-mallin vastaavaan, Tiitta Vaulokseen ([email protected], 050 5727859)!