Kategoriat Blogikirjoitus

Tyhmä data ei tee sinusta fiksumpaa

Tyhmä data ei tee sinusta fiksumpaa

Moni markkinoija ja brändi vannoo asiakkaan ymmärtämisen nimeen ja hyvä näin: vaikka hyvä tuote tai palvelu monesti myy itse itsensä, raha tulee kuitenkin asiakkaalta. Teknologian kehittyminen avittaa tilannetta: asiakkaaseen liittyvää tietoa on helppoa kerätä, säilyttää ja analysoida. Kun hallussa on asiakkaaseen liittyvää dataa, moni yritys pitääkin itseään asiakaskeskeisenä.

Helppous ei ole ainoastaan hyvä asia, helppo kun harvoin on sama asia kuin olennainen. Koneoppimisesta ja ennustavista malleista huolimatta data on tyypillisesti tyhmiä numeroita ilman oivallusta ja näkemystä mahdollisesta tulevaisuudesta. Asiakkaaseen liittyvä data on vielä kaukana liiketoimintakriittisestä asiakasnäkemyksestä.

Liiketoiminta kehittyy kun loppuasiakkaan (tai kuka rahan päällä istuukin) käyttäytyminen muuttuu. Kun ymmärrät, miksi joku päätyy kokeilemaan tai jättää kokeilematta tuotettasi, ostaa sinulta enemmän tai useammin tai on halukas maksamaan enemmän, olet vahvoilla.

 Älä kerää tietoa, joka ei edes potentiaalisesti voi vaikuttaa johonkin päätökseen.

Kriittistä on näkemys, ymmärrys tai data, joka vaikuttaa tulevaisuuteen. Kun datan kerääminen on helppoa, on riski ajautua keräämään dataa, joka ei johda parempaan päätöksentekoon. Älä kerää tietoa, joka ei edes potentiaalisesti voi vaikuttaa johonkin päätökseen.

Ihmisen sanoo yhtä, ajattelee toista, tekee tänään kolmatta ja huomenna neljättä. Mielenkiintoinen tutkimustieto ei ole lainkaan sama kuin liiketoimintamahdollisuuksia avaava insight. Asiakasnäkemystä on esimerkiksi käytettävissä olevan tiedon, kokemuksen ja intuition pohjalta tehty ennuste, oletus tai visio (englanniksi in sight) tulevasta. Teknologian kehitysaskelista huolimatta tämä vaatii poikkeuksetta ihmisaivon panosta. Älä odota, että data yksin näyttää suuntaa vaan katso dataa laajemmalle, pidemmälle ja syvemmälle. Tee hypoteesejä, testaa ja opi.

Organisaation asiakaskeskeisyys ei kuitenkaan synny yksin näkemyksestä. Sen lisäksi vaaditaan rohkeata näkemystä, uudenlaista tapaa johtaa, seurata ja mitata liiketoimintaa. Datasta on päästävä tunteeseen, ja asiakas on hurmattava joka päivä.

Mikko Hovi
Strategy Director
[email protected]
+358 44 502 1234