Kategoriat Trendit

K:n ruokailmiöt 2019 – mitä suomalaisten ruokakoreista löytyy tänä vuonna?

K:n ruokailmiöt 2019 – mitä suomalaisten ruokakoreista löytyy tänä vuonna?

Tiedostava kuluttaminen ohjaa ruokavalintoja vuonna 2019

K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksessa on nähtävissä, että tiedostava kuluttaminen yhdessä hyvinvoivan arjen kanssa ovat suurimmat ruokailmiöt suomalaisten arjessa. Samaan aikaan suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän ruokavalinnoissaan huomiota paitsi arjen hyvinvointiin myös itselle räätälöityyn, juuri omiin tarpeisiin suunniteltuun ruokavalioon.  Myös vastuullisuus, ruoan eettisyys ja ruoan koko tuotantoketju kiinnostavat ihmisiä. Tiedostava kuluttaminen ja hyvinvoiva arki näkyvät kuluttajien ostoskoreissa mm. siten, että sieltä löytyy entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa sekä eettisesti tuotettuja elintarvikkeita.

Tunteisiin vetoavista ruokailmiöistä yksilöllisyyttä korostava ruokahifistely näyttäisi kasvavan eniten tänä vuonna. Ruokahifistelyssä omaan ruoanlaittoon haetaan ideoita ammattilaisilta, myös tarinat tuotteiden takana kiinnostavat. Ruokaseikkailu taas on kasvanut maltillisemmin. Uudet maailman maut innostavat suomalaisia ja ruoasta haetaan yhä enemmän yhteisöllisyyttä samoin kuin kokemuksellisuutta.

Suomalaisten ostoskorissa 2019

Raaka-aineista suomalaisia kiinnostaa eniten vuonna 2019 valmiiksi perattu kalatiskin kala sekä marjat. Ostoskoriin näyttäisi vuonna 2019 päätyvän myös muun muassa pienpanimoiden oluet, raakamakkarat ja sokerittomat rahkat. Edelliseen K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimukseen verrattuna kiinnostavimpien tuotteiden listalta löytyy uusina peruna (kotimainen superruoka!) ja kauramaidosta tehdyt tuotteet.  Selkeitä nousijoita kiinnostavina pidettyihin ruokaan liittyviin palveluihin ja tapoihin vuonna 2019 ovat ympäristönäkökohtiin liittyvät asiat kuten ruokahävikin minimointi ja muovituotteiden käytön välttäminen.

Kasvisruokavalio puhuttaa

Kun edellinen K:n Ruokailmiöt -raportti julkaistiin, kasviproteiinit olivat juuri tulossa kauppojen valikoimiin. Osittain tämän uuden kiinnostavan tuoteryhmän seurauksena parin viimeisen vuoden aikana yksi suurimpia ruokapuheenaiheita on ollut kasvisruokavalion noudattaminen ja lihan korvaaminen kasvisruoalla ja kasviproteiineilla. Tutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, miten he suhtautuvat tällä hetkellä kasvisten syömiseen. Vain pieni osa suomalaisista sanoo olevansa kasvissyöjiä (2 %) tai vegaaneja (1 %), mutta jo 37 prosenttia suomalaisista sanoo kuitenkin syövänsä silloin tällöin kasvisruokaa ja korvaavansa lihaa ja kalaa kasviksilla.

K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksen tulokset perustuvat K-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijoiden ja K-ruokakauppiaiden haastatteluihin sekä K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa tehtyyn tutkimukseen, johon vastasi lokakuussa 2018 yhteensä 1069 kuluttajaa. Otos painotettiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

 

Frankly Partners toteutti K-ryhmän toimeksiannosta kattavan tutkimuksen, jossa luodataan vuoden 2019 ruokailmiöitä. K:n Ruokailmiöt 2019 on jatkumo vuonna 2017 toteutetulle ensimmäiselle K:n Ruokailmiöt-tutkimukselle ja siinä tarkastellaan myös sitä, miten ruokailmiöt ovat kehittyneet kuluneen kahden vuoden aikana.

Lue koko Ruokailmiöt 2019 raportti täältä: https://kesko.fi/contentassets/52b52d40bdd843d98c8db0319847ba88/ruokailmiot-2019-.pdf