Kategoriat Uutiset

Helsinki Service Jam 2019 – muotoiluajattelun master class

Helsinki Service Jam 2019 – muotoiluajattelun master class

Helsinki Service Jam –tapahtuma päättyi sunnuntaina 31.3. uuden palvelun prototyyppien esittelyyn tuomaristolle hasan & partners Groupin toimistolla. Mukana oli yhdeksän osallistujatiimiä ja tehtävänä oli perjantai-iltana julkistettu ”salainen teema”. Tänä vuonna se oli kuva, jossa keltaisen taustan päälle oli mustalla tekstillä sana ”BLUE”. Samaa haastetta ratkottiin viikonlopun aikana Helsingin lisäksi yli 100 muussa kaupungissa ympäri maailman.

Yhdeksättä kertaa järjestetyn Helsinki Service Jamin tuomaroinnista vastasivat Marjukka Rantala (Gofore), Elise Rehula (Helsingin kaupunki) ja Joakim Karske (hasan & partners Group). Ennen esityksiä tuomaristo aprikoi, olivatko tiimit uskaltautuneet heittäytyä haasteeseen, mitä kahdessa päivässä oli saatu aikaan ja – ennen kaikkea – kuinka salaista teemaa oli tulkittu. “Onko siitä tullut mieleen mielialat, taivas, vesi, suomalaisuus vai kenties ruotsalaisuus? Vai onko kyse nimenomaan kontrasteista, kun värit olivat ikään kuin väärin? Entä miten se on tulkittu eri kulttuureissa kansainvälisesti?”, Rantala, Rehula ja Karske pohtivat.

Tänä vuonna ratkaisuissa korostuivat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset ulottuvuudet. ”Yhteisöllisyys, employee experience, asiakaskokemus kestävässä kehityksessä ja ylipäätään sosiaalinen vaikuttavuus nousivat vahvasti esiin. Mielestäni se kertoo ilahduttavasti siitä, että palvelumuotoilun motivaatio ei ole vain firmojen viivan alla, vaan myös aidossa halussa edistää merkityksellistä, ympäristöystävällistä ja yhteiskunnallista kehitystä”, Rehula iloitsee.

Lisäksi prototypoinnin ja esitysten taso sai tuomariston hihkumaan. ”Se, mitä tänään nähtiin oli niin paljon enemmän kuin mitä olisin koskaan voinut odottaa. Prototyypit ja tarinankerronta olivat niin ammattimaisia, että on vaikea uskoa, että suurin osa osallistujista oli ensikertalaisia ja aikaa vain 48 tuntia”, Karske hämmästelee.

”Oli ihanaa nähdä empatian käyttöä sekä rohkeaa potentiaalisen asiakkaan ja käyttäjän kenkiin asettautumista. Jopa digitaalisten ratkaisujen protot oli rakennettu huolellisesti koettaviksi. Tarinankerronta oli yksinkertaisesti huikeaa”, Rantala komppaa. ”Viime vuosien aikana onkin ollut ihanaa huomata, että digitaalisuuden itseisarvosta on päästy eteenpäin ja nyt mennään merkitys edellä – digin rooli on olla apuna ja mahdollistajana”, Rehula lisää.

Jameissa osallistujien oppiminen ja osallistuminen on pääroolissa.Tuomariston mielestä mukana oli kuitenkin niin hyviä ratkaisuja, että niissä olisi ainesta jatkokehitykseen.

”Kun muotoilu ja muotoiluajattelu tulevat yhä enemmän jokaisen ulottuville, niin meistä kaikista tulee designereita. Siksi tällaiset tapahtumat ovat tärkeitä ja todella hyvä tapa kokeilla ja oppia muotoilun maailmaa”, Karske summaa.

Tiimit ja ratkaisut olivat:

  • Smart Capsule – ihmisen kokoinen kapseli rauhoittumiseen, hiljentymiseen ja palautumiseen.
  • Trash Hunt – roskien keräämisen joukkoistamisen työväline julkisille paikoille. (Huom! Protyyppiä testannut tiimi siivosi samalla koko Eiran ranta-alueen!)
  • Sigmund AI – tekoälyä hyödyntävä digitaalinen terapeutti, joka auttaa hallitsemaan mielentiloja ja hakeutumaan ajoissa lisäavun pariin.
  • Team Buddy – tiimityöskentelyn kiemuroissa auttava fyysinen ja digitaalinen työkalu.
  • Hobby Buddy – verkkopalvelu, joka auttaa löytämään seuraa erilaisten vapaa-ajan harrastusten pariin.
  • Sky Experience Pavillion – stressaantuneen kaupunkilaisen palvelu, joka auttaa kokemaan luonnon rauhan parantavat vaikutukset helposti ja turvallisesti.
  • Water Agents – verkosto, joka innostaa ja kannustaa ihmisiä kiinnittämään huomiota veden kulutukseen.
  • Shopping Mate Sally – ruokakaupan ostoksissa avustava robotti, joka auttaa tekemään kestävämpiä kulutusvalintoja suosittelemalla ja kertomalla mikä kunkin kategorian tuotteista kuormittaa vähiten ympäristöä.

Lisäksi yksi tiimi valitsi tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn Deep Jam -trackin. Deep Jam on tarkoitettu palvelumuotoilun kokeneemmille tekijöille, jotka haluavat ratkoa haastavampaa tehtävää. Deep Jam tiimi sai eri haasteen kuin muut, heiltä odotettiin syvällisempää tutkimusta ja raportointia eivätkä he saaneet viikonlopun aikana mentoreiden apua. Tämän trackin teema oli ”How can we design out the plastic waste from our everyday life as citizens and consumers?”.

Helsinki Deep Jam -tiimin ratkaisu oli MIRI-palvelu, joka uudistaa muovin kierrättämisen tapaa niin, että se on käyttäjille houkuttelevampaa ja palkitsevampaa. Tiimi halusi myös kiinnittää huomiota siihen, että muovi ei ole itseisarvoisesti huonoa, vaan siitä tulee huono, jos se päättyy lajittelemattomaksi jätteeksi. Ratkaisussa määriteltiin ja brändättiin muoviongelma uudelleen. Siihen liittyi myös liiketoimintakonsepti.

Service Jam Helsinki 2019 on osa kansainvälistä Global Service Jam -tapahtumien verkostoa, jossa osallistujat ratkaisivat mysteeriteeman pohjalta tunnistettua ongelmaa palvelumuotoilun ja prototypoinnin keinoin. Osallistujien tavoitteena oli oppia ja syventää palvelumuotoilutyökalujen hyödyntämistä käytännössä sekä verkostoitua muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa luovalla ja käytännöllisellä tavalla. Tapahtuman järjesti tänä vuonna hasan & partners Groupin yhtiöt yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun, Helsingin kaupungin, Silver Planetin, Goforen ja Service Design Network Suomen osaston kanssa. Service Jam järjestettiin pääkaupunkiseudulla jo yhdeksättä kertaa.