Kategoriat Henkilöesittely

Tuijan houkutti Franklyyn mahdollisuus vauhdittaa yrityksiä asiakaskokemuksen maratonilla

Tuijan houkutti Franklyyn mahdollisuus vauhdittaa yrityksiä asiakaskokemuksen maratonilla

Mikä on taustasi, millainen polku johdatti sinut Franklyyn?

Olen aina ollut kiinnostunut ihmisestä ja ihmisen käyttäytymisen ymmärtämisestä ja siihen vaikuttamisesta. Rakastin pienestä pitäen hyviä tarinoita ja niiden kirjoittamista – sittemmin kirjoittaminen on jäänyt mutta usko tarinoiden voimaan on vain vahvistunut. Uteliaisuus maailmaan ja eri näkökulmiin ei tehnyt uran valinnastani helppoa. Valitsin toimittajaopintojen sijaan Kauppakorkeakoulun, josta mukaan tarttui myös bisneskärpänen.

Ensimmäinen pidempiaikainen työpaikkani oli mediatoimisto Dagmarissa, joka oli loistava näköala- ja oppimispaikka moniin eri toimialoihin ja asiakkaisiin. Dagmarissa ollessani innostuin vauhdittamaan yritysten digitaalista muutosta ja se vei minut seuraavaksi Sanomalle digitaalisen liiketoiminnan pariin. Sanomilta matka jatkui Salomaa Groupiin, emoyhtiön kehitystehtäviin ja markkinatutkimustoimisto Evidensin toimitusjohtajaksi. Sieltä tulin strategiksi Franklylle vuonna 2017. Franklyssa minua kiehtoi ja kiehtoo edelleen yhdistelmä ihmiskeskeistä ajattelua, luovuutta ja hauskaa yhdessä tekemistä ja oppimista. Ja mahdollisuus päästä aidosti muuttamaan yrityksiä asiakaskeskeisemmäksi.

Mikä saa sinut lentoon tällä hetkellä?

Nykyisin alkaa olla vaikeaa löytää yritystä tai organisaatiota, jonka strategiassa ei puhuttaisi asiakaskeskeisyydestä. Asiakaskeskeisyyden tärkeys ymmärretään, mutta muutos asiakaskeskeiseksi vaatii sitkeyttä ja sinnikkyyttä ja rohkeutta muuttua ja muuttaa. Minut saa lentoon se kun pystyy auttamaan aika nopeillakin sprinteillä asiakkaita muutoksen ensiaskeleissa. Ja kun pääsee piirtämään ja kulkemaan tiekarttaa yhdessä eteenpäin ja näkee ja kuulee tuloksia. Paras fiilis syntyy siitä kun alkumatkalla selvästi vastakarvaan olleen henkilön puheesta ja teoista huomaa, että hän on oivaltanut mistä on kyse ja miksi asiakaskeskeisyys on tärkeää hänellekin.

Tänä syksynä myös Franklyn oma Design School on ollut ihan parasta yhdessä oppimista ja tuonut itsellenikin uusia ideoita muotoilun menetelmien hyödyntämiseen.

Mistä aiheista haluaisit jutella tai tulla haastetuksi? 

Haluaisin jutella lisää asiakaskokemuksen kehittämisestä, mitä se vaatii ja miten siinä voi onnistua. Ja ennen kaikkea mikä estää ja miten päästä esteiden yli. Tykkään tulla haastetuksi ja minut voi haastaa vaikka siitä näkyykö asiakaskokemuksen kehittäminen viivan alla.

Mitä emme ole vielä tienneet sinusta?

Isäni opetti minulle rakkauden metsään. Metsässä liikkumisen lisäksi olen viime vuosina opetellut metsänhoitoa syntymäpaikkakunnallani Punkaharjulla. Hankin tänä syksynä ikioman moottorisahan, josta olin haaveillut jo vuosia. Metsätontin raivaaminen myös kotonani Kirkkonummella on mitä parhainta vastapainoa arjen aivotyölle. Ja kaiken kruunaa risuroihu pimenevässä syysillassa.

Mistä haluaisit kuulla lisää? Jatka keskustelua Tuijan kanssa:
Tuija Wikström, Business Director
[email protected], 040 838 2220