Kategoriat Henkilöesittely

Tulevaisuudesta ja ihmisten muutoksesta syttyvä Tiitta luotsaa yrityksiä kohti uusia kilpailuetuja

Tulevaisuudesta ja ihmisten muutoksesta syttyvä Tiitta luotsaa yrityksiä kohti uusia kilpailuetuja

Tiitta Vaulos (oikealla) ideoimassa kollegoidensa Katja Gunneliuksen ja Mikko Hovin seurassa

 

Mikä on taustasi, millainen polku johdatti sinut Franklyyn?

Olin jo nuorena utelias ja hyvin kiinnostunut maailman ilmiöistä. Päädyin opiskelemaan viestintää Helsingin Yliopistossa, sivuaineina vähän kaikkea taloustieteestä sosiologiaan. Valmistuttuani olin pian perustamassa omaa yritystä. Viestinnän konsultointi innosti minua kahden vetämäni yrityksen verran. Olin keksimässä alalla ratkaisuja myös kohderyhmäymmärrykseen. Etenkin innovaatioiden edistämisessä se oli korvaamatonta.

Seuraavaksi siirryinkin TNS Gallupille vetämään Consumer Insight -yksikköä, jossa loimme yrityksille ja julkishallinnolle paljon uusia työkaluja ymmärtää kohderyhmiä, tulevaisuutta ja eri ilmiöitä. Opin myös vastamaan toimittajille moneen kinkkiseen kysymykseen mm. siihen miksi ihmeessä suomalaiset jonottavat ämpäreitä. Tärkeä kysymys – ja mielenkiintoista aikaa!

Tämän jälkeen siirryin franklyyn kesällä 2015. Minua kiinnosti mahdollisuus kulkea pidempi matka yritysten kanssa. Vastaan franklyssa Future Design -alueesta eli tulevaisuuden mahdollisuuksien tunnistamisesta mm. innovaatioissa ja tavassa ymmärtää kohdeyleisöjä.

Mikä saa sinut lentoon tällä hetkellä?

Tulevaisuus. On äärimmäisen mielenkiintoista mihin ja miten maailma, ihmiset ja sen myötä myös yritykset muuttuvat lähitulevaisuudessa. Eikä pelkästään muutoksen suunta vaan myös se, mitä tiedolla voi tehdä jo tänään.

Vastaan franklyn asiakaskeskeisyyden mallista, joissa on kuvattu yritysten matka kohti uutta kilpailuetua. Vapaa-ajalla luen paljon ihmisten muutoksesta, joka on valtavan kiinnostavaa. Lisäksi kuulun moneen futuristien yhteisöön. Opit ovat kovassa käytössä projekteissa!

Mistä aiheista haluaisit jutella tai tulla haastetuksi? 

Tuntuu, että maailmasta puuttuu nyt jossain määrin selityskoodi. Trump valittiin täysin yllätyksenä, ihmiset haluavat usein ”muuta kuin ennen”, monet yritykset joutuvat myllerrykseen kun valta siirtyy kuluttajalle ja kilpailuetutekijät muuttuvat. Vallalla on paljon uskomuksia ihmisten käyttäytymisestä ja tulevaisuudesta. Tämä tarjoaa mahdollisuuden monellekin kiinnostavalle keskustelulle. Mutta myös rohkeille teoille. MiItä näyttää vuosi 2030 ja minkälaisia tuotteita ja palveluita – tai vaikka puolueita – ihmiset silloin haluavat? Mihin suuntaan ihmiset muuttuvat? Minkälainen yritys menestyy?

Mitä emme ole vielä tienneet sinusta?

Tämä on vähän noloa, mutta olen koukussa Leijonan Luola -sarjaan. Löysin juuri Australian episodeja YouTubesta. On hauskaa nähdä yrittäjiä ja heidän ideoitaan – ja pohtia myös miten siitä hyljätystä innovaatiosta olisi ehkä voinut tulla vähän parempi. Tämä pohdinta toimii kyllä minulle myös hyvänä unilääkkeenä. Tiedä siis vaikka joku aamu herään vielä omaan maailmanluokan ideaan!

Mistä haluaisit kuulla lisää? Jatketaan keskustelua!

Tiitta Vaulos, Business Director
[email protected], 050 572 7859