Kategoriat Blogikirjoitus

Vuosi 2030 on täynnä mahdollisuuksia

Vuosi 2030 on täynnä mahdollisuuksia

Yritykset toimivat markkinoilla aina vajavaisen tiedon varassa. Näin ollen pienelläkin määrällä lisäymmärrystä voi olla suuri merkitys. Tulevaisuuden ymmärtämisessä piilee usein menestyksen kannalta suurimmat mahdollisuudet. Tämä siitäkin huolimatta, että tarkka tulevan ennustaminen on mahdotonta.

Tiedämme jo seuraavan vuosikymmenen tuovan poikkeuksellisen suuria muutoksia tullessaan.  Matka vuoteen 2030 muuttaa maailmaa todennäköisesti yhtä paljon kuin edelliset kolmekymmentä vuotta yhteensä.

Maailma ja kuluttajakenttä vuonna 2030 tulevat näyttämään ja tuntumaan hyvin erilaiselta. Teknologia vauhdittaa ihmisten voimaantumista ja uutta valtaa tavalla, jota ei ole ennen nähty. Ihmiset eivät enää kulje ennustettavia polkuja ja asiakaspolut sirpaloituvat mikrohetkiksi. 

Vuoden 2030 menestyksekkäimpiä tuotteita tai palveluita ei monien arvioiden mukaan ole todennäköisesti vielä lainkaan olemassa. Voi siis olla, että suosikkibrändisi vuona 2030 on ihan eri kuin tänään.

Maailman talousfoorumi WEF:in huoli on, että monet kuluttajarajapinnassa toimivat yritykset eivät kykene muuntautumaan muutokseen riittävän nopeasti. Menestyäkseen myös jatkossa niiden ”mindsetin” olisi muututtava vuoden 2030 maailmaan jo tänään.  Tämä voi tuntua uhkaavalta.

Tulevaisuutta ei kuitenkaan pidä nähdä uhkakuvana vaan nykyhetkessä pilkottavana suurena mahdollisuutena. Tulevaisuus ei myöskään tapahdu vaan se luodaan – ei enää pohtimalla yksin kulmahuoneissa vaan kulkemalla matka yhdessä asiakkaiden ja verkoston kanssa.

Ja paras lähtökohta siihen on olla täsmälleen samoissa askeleissa asiakkaiden kanssa jo tänään.

Viisi askelta vuoteen 2030:

  1. Älä oleta mitään. Luotaa tulevaisuutta. Valmistaudu kaikkiin eri skenaarioihin.
  2. Valitse heimosi. Tunne asiakkaasi ja verkostosi paremmin, tee syvää yhteistyötä.
  3. Voita jokainen mikrohetki. Keskity tuottamaan laserintarkkaa asiakasarvoa 24/7.
  4. Ole ketterämpi. Vaihda suunta nopeasti kun sille on tarve, uudelleen muotoile jatkuvasti.
  5. Omista tulevaisuus. Keksi asiakkaidesi kanssa jotain parempaa kuin koskaan aiemmin. Luo proaktiivisesti parempi tulevaisuus molemmille teille jo tänään. 

Lisätietoja:
Tiitta Vaulos, Business Director
[email protected], 050 572 7859