Kategoriat Blogikirjoitus

Korona paljastaa eroja yritysten välillä

Korona paljastaa eroja yritysten välillä

Peli meni uusiksi. Rutiinit rikkoutuivat niin yritysten sisällä kuin heidän asiakkaillaankin. Asiakaskäyttäytyminen mullistui: kaiken konteksti on koti, digiloikkasimme verkkokauppoihin, etäpalveluihin ja Meeteihin, säästämme enemmän ja minkä kulutamme, kulutamme eri asioihin kuin aiemmin. Haluamme vastuullisuutta, paikallisuutta ja yhteisöllisyyttä. *

Covid-19 tarjoilee yrityksille (ja ihmisille) ennennäkemättömän epäjatkuvuuskohdan. Yritysten suhtautuminen ja reaktiot tässä hetkessä vaihtelevat kuitenkin paljon: total kaikki seis -freezestä opportunismiin, lamaantumisesta tai kyllästymisestä huikeisiin luoviin ratkaisuihin.

Eräs arvostamani johtaja tarjoili oman reseptinsä korona-tilanteeseen: “Meille tärkeää on jatkuva eteneminen, teemme sen kolmessa vaiheessa”:

  1. Perustoiminta pyörimään uusien reunaehtojen sisällä (shokista uuteen toimintamalliin).
  2. Olemassa olevat kehityshankkeet käyntiin uudelleen arvioinnin kautta (pitääkö jotain muuttaa, mitä priorisoimme, mikä ei enää ole tärkeää).
  3. Uudet kehityshankkeet käyntiin (nyt on aika oppia ja iskeä).

Yhtä kirkasta suunnitelmaa ja nopeutta edetä & oppia ennalta-arvaamattomassa tilanteessa ei ole kaikissa organisaatioissa: etenemisen kulmakertoimissa on eroja. Yksi etenee vahvasti, toinen hapuilevammin. Korona paljastaa eroja yritysten kulttuureissa, asiakaskeskeisyydessä, ketteryydessä ja johtamisessa. Missä edetään vauhdilla? Missä luodaan uutta? Missä juurrutetaan kevään kriisiopit uudeksi normaaliksi? Missä opitaan nyt vimmaisesti uutta asiakkaista? Ja missä ei?

Nyt on etenemisen, ei lamaantumisen aika. Ota yhteyttä, jos haluat sparrata, miten oman yrityksen etenemistä voisi vauhdittaa liittyen asiakasnäkemyksen kirkastamiseen, asiakasarvon kasvattamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.

Katja Gunnelius, COO
[email protected], 050 3761 125

*hasan & co on koonnut The Next New -raportin joka kertoo asiakaskäyttäytymisen ja arvomaailman muutoksesta korona-kriisin aikana. Raporttiin on koottu näkemys lukuisista lähteistä ja hasan & co:n toteuttamasta koko suomalaista väestöä edustavasta tutkimuksesta, n =1029, 18-74 -vuotiaat suomalaiset, tiedonkeruu 27.3.-2.4. Raportti tulee täydentymään kuukausittaisten  seurantatutkimusten myötä.