Kategoriat Blogikirjoitus

Tavaton meininki on pelipaikkasi

Tavaton meininki on pelipaikkasi

Täytän ensi viikolla 35 vuotta ja minulla on puhtaat hampaat. Pesen hampaani kaksi kertaa päivässä, mutta myös lankaan hammasvälit päivittäin. Ensimmäiset 33 vuotta pärjäsin lankaamatta. En langannut, vaikka tiesin, että hampaiden lankaaminen on jopa niiden harjaamista tärkeämpää. Enkä perkule halua tai halunnut hammaslääkärin tuoliin.

Mutta kuten kaikessa kuuntelin vaimoani. Tartuin myös tuumasta toimeen. Minusta tuli lankaaja. Nyt jo kolmen päivän lomareissu ilman lankaamista tuntuu, että rikon biologisen sodankäynnin sopimuksia. Kuinka siis saatoin tehdä näin yli 30 vuotta?

No se hampaistani. Laitetaan tämä avautuminen vaikka sosiaalisen eristäytymisen piikkiin.

Tarinalla on kuitenkin erityisen ajankohtainen sanomansa tässä ajanhetkessä: koronamyllerryksen kautta on syntynyt “tavaton ajanjakso”. Se tarkoittaa, että asiakkaidesi tavat ja rutiinit muuttuvat. Näin on, koska

A) Rutiineja ylläpitävä toisto katoaa poikkeusolojen vuoksi

B) Uusia toimintatapoja on pakko omaksua ja kokeilla (koronan keston vuoksi) niin pitkään, että niistä muodostuu uusia tapoja ja rutiineja.

Asiakkaiden muuttuvat tavat ovat tietysti sekä riski että mahdollisuus kaikille yrityksille. Riskinä on havahtuminen. Ehkä asiakkaasi ovat ostaneet sinulta, koska ovat olleet liian laiskoja kokeilemaan uutta. Ehkä noutokahvin addiktiokierteestä on päästy irti ja keitellään sumpit kotona. Kun baariin ei pääse, mennään sinne, mihin mahtuu eli metsään.

Toisaalta tällaista pelipaikkaa ei ole tarjoutunut vuosikausiin – pysyvät tavat ovat liikkeessä ja silloin paras hetki ujuttaa pakkaan uusia tapoja. Jos sinulla vain on tarjota asiakkaillesi nykyistä parempi ratkaisu (tai kehitteillä sellainen), sopiva kannustaminen kokeiluun voi nyt muuttaa paljon asiakassuhteissasi. Aluksi he kokeilevat, sitten he tottuvat ja lopulta lukittautuvat uuden rutiinin muodossa asiakassuhteeseen kanssasi.

Kaikki ei tietystikään muutu – Lidlin 15 euron lenkkarit aiheuttavat yhä ryysin, korona-aikanakin. Mutta The Next New -tutkimuksemme (ks. alla) osoittaa, että kuluttajien arvoissa ja heidän käyttäytymisessään on jo muuttunut paljon. Tapojen muutoksen ikkuna on auki.

Jos olet kiinnostunut käyttäytymisen muotoilusta (behavioral design) laajemmin, minä ja kollegani sparrailevat mieluusti kanssasi siitä, mitä konkreettisia toimenpiteitä voisi kannattaa tehdä. Mikäli haluat lukea aiheesta, hyviä kirjoja ovat vaikkapa Stanfordin professori BJ Foggin Tiny Habits ja James Clearin Atomic Habits (herroilla selvästi nokittelua otsikoinnissa).

Loppuun vielä toinen tarina.

Täytän ensi viikolla 35 vuotta enkä pidä kaupassa käymisestä. Osaan laskea hyödyt ruoan ostamiselle verkosta (taloudellinen ja ajallinen). Minulla on ystäväpiirissä aktiivisesti verkosta ruokansa ostavia henkilöitä. Silti en edes kokeillut. Mutta koronan vuoksi kokeilin. Poikkeustilanteesta johtuvista tuotteiden ja noutoaikojen vajauksista huolimatta se oli upeaa.

Nyt pohdin: jatkanko seuraavat 30 vuotta palaten vanhaan kauppa-asiointiin vai tuleeko minusta ruoan verkkokaupan uskollinen airut?

Ville Salonen, Business Designer
[email protected], 044 0454 558

*hasan & co on koonnut The Next New -raportin joka kertoo asiakaskäyttäytymisen ja arvomaailman muutoksesta korona-kriisin aikana. Raporttiin on koottu näkemys lukuisista lähteistä ja hasan & co:n toteuttamasta koko suomalaista väestöä edustavasta tutkimuksesta, n =1029, 18-74 -vuotiaat suomalaiset, tiedonkeruu 27.3.-2.4. Raportti tulee täydentymään kuukausittaisten  seurantatutkimusten myötä.

Mikäli olet kiinnostunut tuloksista, ole yhteydessä ja käydään tulokset keskustellen läpi teidän liiketoimintanne näkökulmasta. Tämä on teille luonnollisesti ilmaista.