Asiakas ja tavoite
Kalevalla on yli sadan vuoden historia Oulun ja Pohjois-Suomen merkittävimpänä mediatalona. Konsernin strategiatyössä haluttiin muodostaa yhteinen, eteenpäin katsova ja henkilökunnan jakama unelmavisio, joka antaa suunnan konsernin ja liiketoimintayksiköiden kehitykselle. Lisäksi unelman pohjalta rakennettiin viiden vuoden päähän tähtäävä konsernitason tiekartta.
Kaleva valitsi strategiatyötä tukemaan tiimin, jossa oli erilaisia taustoja: Frankly Partnersin sekä kaksi itsenäistä konsulttia.
Näkemys ja ratkaisu
Asiakaslähtöisen strategiatyön kaksi fundamenttia kulkivat läpi projektin:
- Onnistuneessa strategiatyössä sitoutuminen muutoksiin alkaa jo työn aikana. Uuden suunnan tulee innostaa sekä tuoda yhteenkuuluvuutta. Henkilökunta, erilaisilla taustoilla, oli hyvin vahvasti mukana strategiaprosessin eri vaiheissa.
- Tulevaisuuskuvan piirtäminen ei voi olla vain yksi markkina-analyysien tahdittama vaihe, vaan tulevaisuutta pitää elää läpi strategiaprosessin. Megatrendit, tulevaisuuden areenat, asiakkaiden muuttuva maailma sekä asiakkaiden odotukset teemoihin kytkeytyvine suunnittelutehtävineen kulkivat läpi projektin kerryttäen yhtenäistä kuvaa tulevaisuuden suunnasta.
Asiakaskeskeisyyden elementit
Asiakaslähtöinen liiketoiminnan visio palvelemaan tulevaisuuden asiakkaita (kuluttajat ja b2b)
- Yhdessä henkilöstön kanssa rakennettu visio, jotta kaikki sitoutuvat uuteen suuntaan
- Nykyisten liiketoimintojen suunnan ja valintojen ohjaaja
- Roadmap ja business-caset siitä, minkälaiset liiketoiminnan avaukset kuljettavat Kalevaa kohti visiota vuoteen 2022 mennessä
Lisätiedot: Roope Ruotsalainen, Chief Digital Officer, [email protected] +358407355557