Asiaa Asiakaskeisyydestä

Irti yhden totuuden kahleista

Kansainväliset projektit avaavat aivoista tunkkaisia ja pölyttyneitä soppeja. Eteen voi tulla tilanne, jossa omalta vakiintuneelta ajatukselta, omassa kulttuurissa täysin salonkikelpoiselta, vedetään housut nilkkoihin. Ensireaktio tuntuu hyytävältä kirkaisulta, sitten leviää tahmainen hämmennyksen sekainen kieltäminen, vaihtuen hiljalleen häpeään.

Onneksi oman ajattelun passiivisen taustatyöläisen tilalle saa uuden aktiivisemman kaverin, tuoreen näkökulman.

Viimeksi itselle kävi näin, kun keskustelimme viikkopalaverissa Suomen junnaavasta kehityksestä. Käynnissä olevassa projektissa huomioidaan maiden välisiä kulttuurieroja ja tutkin Suomen asettumista Hofsteden viitekehykseen tarkemmin. Täällä uskotaan normeihin ja yhteen absoluuttiseen totuuteen. Täällä vältellään epävarmuutta säilyttämällä vakiintuneita toimintatapoja ja suhtaudutaan suvaitsemattomasti uudella tavalla tekemiseen. Totta, sopit alkoivat aueta, ei hyvältä näytä.

Mitä jos lopetettaisiin yhden totuuden jahtaaminen?

Miten paljon enemmän saisimme aikaan, jos ottaisimme mallia muilta mailta ja keskittyisimme tilanteen ymmärtämiseen yhden oikean tavan ja vastauksen etsimisen sijasta? Ja ennen kaikkea suhtautuisimme avoimemmin muutokseen, se kun on väistämätöntä. Veikkaan että yhden massiivisen ja raskaan oven sijasta alkaisi löytyä useampia pienempiä ja keveämpiä ovia. Niitä voisi availla ilman että kaikki voimat kuluvat siihen yhteen mahdollisuuteen.

Toinen samanlainen aivoniksaus tapahtui aiemmin keväällä, kun tutkimme tarkemmin lojaliteettiä. Se sai omassa mielessä uuden muodon päälle liimatusta kanta-asiakasohjelmasta yrityskulttuurin uudeksi filosofiaksi. Lue lisää ja lataa Lojaliteetista -kirja itsellesi täältä.