Lojaliteetista

Uskollinen yhteisö

”Helsingin pörssi ei voinut hyvin. Se oli merkityksellinen ongelma, jonka halusimme ratkaista”, Inderesin toimitusjohtaja Mikael Rautanen aloittaa.

Pörssiyhtiöt ja sijoittajat yhdistävä Inderes on syntynyt harrastusprojektista ja päätynyt itsekin First North -listalle. ”Meidän intohimomme on tutkia ja analysoida yrityksiä. Aiemmin yrityksillä oli ongelma, heistä ei ollut riittävästi tietoa markkinoilla. Ja toisaalta sijoittajilla oli ongelma, heillä ei ollut riittävästi tietoa yrityksistä”, Rautanen jatkaa.

Ensimmäiset vuodet toiminta näytti stereotyyppiseltä startupilta. Töitä tehtiin rakkaudesta lajiin ja samalla yritettiin ratkaista, miten intohimo muuttuisi myös liiketoiminnaksi. ”Asiakkaat keksivät meidän bisnesmallin. Pörssiyhtiöt tulivat kysymään, miten he voisivat päästä meidän seurantaan. Aluksi halusimme olla riippumattomia, mutta oli myös ratkaistava laitammeko pillit pussiin ja lähdemme oikeisiin töihin. Siinä hetkessä nykyinen liiketoimintamalli lähti muodostumaan.”

Yhteisön voima

Inderes tunnisti jo varhaisessa vaiheessa, että sen on rakennettava yhteys suoraan sijoittajiin. Yhteisön rakentamisessa Inderes oli liikkeellä oikeaan aikaan. ”Algoritmit olivat asennossa, jossa hyvää sisältöä tuottavat yritykset saivat tavoittavuutta valtavat määrät. Pienellä yrityksellä ei olisi ollut sellaisia rahamääriä, mitä vastaavasta pitäisi nykyään maksaa”, Rautanen pohtii.

Sijoittamisen ympärille muodostunut Inderes-yhteisö on voimakas. ”Olemme pystyneet tarjoamaan sijoittajille jotain niin arvokasta, että ihmiset alkavat kokea uskollisuutta. Esimerkiksi jos meistä kirjoitetaan jotain virheellistä, meidän yhteisömme jäsen on usein korjaamassa faktat ja keskustelemassa nopeammin kuin itse ehdimme osallistua siihen”, Rautanen kertoo. ”Annamme myös paljon hyödyllistä ilmaiseksi. Uskon, että pitkässä juoksussa se palaa yrityksen eduksi”, hän valottaa filosofiaansa.

Olemme pystyneet tarjoamaan sijoittajille jotain niin arvokasta, että ihmiset alkavat kokea uskollisuutta.

- Mikael Rautanen

Arvoketju uusiksi

Listayhtiön toimitusjohtajaksi Rautasen näkemys yrityksen arvoketjusta ei ole klassisimmasta päästä. Osakeyhtiölain mukaan yrityksen on toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

”Jos lähdetään ainoastaan omistajista, se johtaa helposti siihen, että toimintaa ei kehitetä pitkän aikavälin kannalta. Meillä toiminnan tarkoituksena on palvella ensin työntekijöitä, sitten yhteisöä ja lopulta asiakkaita ja omistajia. Tarkoitus ei ole luoda vastakkainasettelua. Arvoketju on symbioosissa. Mutta ilman henkilöstöä tätä yritystä ei olisi olemassa”, Rautanen toteaa.

”Meillä työyhteisö kokee tekevänsä töitä merkityksellisten asioiden parissa. Monet ovat ottaneet ammatillisesti sellaisia loikkia, mitä he eivät olisi ehkä muualla päässeet saavuttamaan. Se tiivistää yhteisöä ja rakentaa lojaliteettia. Samalla, se kaikki on myös sisäänrakennettuna meidän kulttuuriimme”, Rautanen summaa.

Lue lisää ja lataa Lojaliteetista -kirja itsellesi täältä.