aalto.fi – digitaalinen viestintäalusta
Branded experiences, Experience platforms, Experience design, UI and UX design, Digital concepts, Creative storytelling, Change enablement, Comms strategy
Haaste
Aalto-yliopisto halusi uudistaa aalto.fi -sivuston luodakseen uuden ja kiinnostavan digitaalisen viestintäalustan – fyysisen Aalto-kampuksen laajennuksen – kaikille sidosryhmilleen tiedon saatavuuden varmistamiseksi. Tämä vaati uuden alustan luomisen, joka yhdistäisi sekä Aallon intranetin että aalto.fi -sivuston.
Ratkaisu
Viestintä- ja sisältöstrategia
Aalto-yliopisto halusi varmistaa aalto.fi -sivuston menestyksekkään uudistamisen huipputason viestintä- ja yhteistyöalustaksi. Täten viestintä ja sisältösuunnittelu näyttelivät merkittävää roolia projektissa.
Projektin alkaessa sisältöä oli noin 80 000 sivua odottamassa editointia, uudelleen järjestelyä sekä päivittämistä. Fasilitoimme sisällön kehittämisprojektin ja työskentelimme tiiviisti Aallon viestintätiimin kanssa digitaalisen viestinnän strategisena kumppanina.
Tuimme Aallon viestintäosastoa projektiviestinnässä sekä alustahankkeen sisäisessä markkinoinnissa.
Fasilitoimme myös sisällön editointiprosessin, jonka aikana koulutimme ja sparrasimme satoja Aallon sisällöntuottajia sekä -editoijia hyvissä viestintäkäytännöissä.
Sen jälkeen loimme sidosryhmien tarpeisiin perustuvan sisältöstrategian uudelle alustalle tiiviissä yhteistyössä niin Aallon sidosryhmien kuin teknisen kumppanimme Siili Solutionsin kanssa sekä rakensimme sisältöhubit ja sidosryhmien matkat uuteen sisällönhallintajärjestelmään (CSM).
Design
Visuaalisesta näkökulmasta päätimme kehittää minimalistisen UI -tyylin, joka korostaisi sisältöä samalla sivuston käytettävyyttä alleviivaten. Värit, rytmitys ja typografia ovat yksinkertaiset ja rohkeat, jotta sisältöjen löytäminen läpi alustan monien eri pohjien on mahdollista. Päällimmäinen tavoitteemme suunnittelussa oli antaa sisällöille tilaa loistaa. Visuaalinen suunnittelu toimii kontrastiperiaatteella. Samalla kun tilavuus ja eleganssi ovat suunnittelun pääteemoja, sisältyy alustaan vahvoja brändielementtejä. Näihin elementteihin kiteytyy visuaalisuuden vahva vaikutus ja intensiivisyys. Ominaisuuksien tulisi maksimoida visuaalinen vaikutus ja tuoda emootiot ja wow-elämys layoutiin. Pääideana on säilyttää kontrasti ja tasapaino tarjoamalla riittävästi brändielementtejä kontekstin ymmärtämiseksi ja sivun eläväisyyden säilyttämiseksi – kuitenkin niin, ettei siitä tule häiritsevää.
Lopputulemat
Betavaiheen jälkeen julkaistu aalto.fi on onnistuneesti kasvattanut sivuvierailujen määrää 54%. Sivuston käytettävyysluku on 99/100. Tämä saavutus nostaa aalto.fi:n Skandinavian ykköseksi ja Euroopan kolmanneksi akateemisen käytettävyyden vertailuissa.
Projektin tuloksena sisällön laatu parani huomattavasti: sivustolla on nyt enemmän ajantasaista sisältöä, joka vetoaa valittuihin kohderyhmiin ja tukee Aalto-yliopiston kansainvälistä brändiä.
Uusi aalto.fi on otettu hyvin vastaan Aalto-yliopiston henkilöstön keskuudessa sidosryhmätapaamisten, koulutusten, sparraamisen ja projektiviestinnän avulla. Sisältövastuulliset ovat päässeet harjoittelemaan sisällöntuotantoa viestintäammattilaistemme avulla tehokkaamman viestinnän ja markkinoinnin tukemiseksi.




Asiakas
Aalto-yliopisto
Toimiala
Education
Työn tyyppi
Branded experiences
Experience platforms
Experience design
UI and UX design
Digital concepts
Creative storytelling
Change enablement
Comms strategy
Vuosi
2018-2019
Asiakkaan kuvaus
Aalto-yliopisto on monialainen rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat teknologian ja liiketoiminnan. Aalto-yliopisto on sitoutunut tunnistamaan ja ratkaisemaan suuria yhteiskunnallisia haasteita ja rakentamaan innovatiivista tulevaisuutta.