K-ruokakauppojen brändien kirkastus
Branded strategy, branded experience, B2C
Haaste
Jokainen ihminen on erilainen, siksi jokainen K-Kauppakin on erilainen. K-ryhmän tavoitteena on rakentaa K-ruokakauppojen brändeille, K-Marketille, K-Supermarketille ja K-Citymarketille selkeät, toisistaan poikkeavat ja merkityksellisyydestä ponnistavat brändipositiot.
Todellisiin asiakastarpeisiin nojaavan brändiportfolion avulla, K-ryhmä pystyy tarjoamaan vaihtoehdon mahdollisimman monelle suomalaiselle.
Ratkaisu
Selvitimme, miten kuluttajat kokevat asioinnin K-ruokakaupoissa. Määritimme yhdessä asiakkaiden kanssa asioinnin ajurit ja tarkastelimme olemassa olevan datan avulla niiden toteutumista erilaisissa kauppatyypeissä. Tätä kautta kristallisoimme kunkin ketjun tulevaisuuden erottautumistekijät. Koska työ tehtiin yhtenä kokonaisuutena, pystyimme rakentamaan optimaaliset brändipositiot niin ketjujen kuin koko portfolion näkökulmasta.
Metodologiat:
Trendianalyysi ja benchmarkit
Kvalitatiivinen onlinekeskustelu ajureiden löytämiseksi niin Suomessa kuin valituilla kansainvälisillä edelläkävijämarkkinoilla
Kvantitatiivinen kansallinen näkymä brändiulottuvuuksien validoimiseksi
Olemassa olevien pitkäikäisten datalähteiden analyysit yhtenevässä viitekehyksessä
Lopputulemat
Brändistrategia pyrkii ennen kaikkea linjaamaan strategisella tasolla K-ruokakauppojen asiakkaille näkyviä keskeisiä arvoja ja toimintamalleja, joiden avulla haluttu brändi eli asiointikokemus voidaan elää todeksi.
Hankkeen tärkeimpänä lopputulemana syntyi määritys kunkin ketjun omaleimaiselle asiointikokemukselle: mikä on kunkin K-ruokakaupan merkityksellisyys eli oikeutus olemassaoloon, miten löydetyt kilpailuetutekijät eletään arjessa todeksi ja mitä kilpailussa erottelevaa hyötyä brändit tuottavat asiakkailleen. Samaan aikaan K-ruokakauppojen visuaalinen identiteetti uudistettiin tukemaan uutta valittua brändipositiota yhdessä one-teamina hasan & partnersin kanssa.
Mikä teidän tarpeenne on? Jutellaan lisää!
Asiakas
Kesko
Työn tyyppi
Brand strategy, Branded experiences, B2C
Asiakkaan kuvaus
Kesko on suomalainen kaupan alan pörssiyhtiö. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1.800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä.