Sanoma Media Finland
Vahvistaakseen asemaansa markkinoijan luottokumppanina, Sanoma Media Finland haluaisi rakentaa systemaattisen toimintamallin syventääkseen ymmärrystä mainostajien tavoitteista ja kehityssuunnista.
Sanoman tavoitteena on vahvistaa asemaansa markkinoijan luottokumppanina. Tämä edellyttää proaktiivista ja asiakaslähtöistä tuotteiden, palveluiden ja toimintatapojen kehittämistä. Onnistuakseen tässä yhä paremmin Sanoma halusi rakentaa systemaattisen toimintamallin syventääkseen ymmärrystä mainostaja-asiakkaiden liiketoiminnan kasvun tavoitteista, markkinoinnin kehityssuunnista ja tarpeista kumppanuudelle.
Rakensimme yhdessä Sanoman kanssa Toimialatutkaksi nimetyn viitekehyksen ja toimintatavan, joka luotaa monipuolisin menetelmin valittuja toimialoja. Tämä asiakaskeskeinen viitekehys kuvaa toimialan tunnuspiirteitä ja kehityskulkuja asiakkaan näkökulmasta sekä tunnistaa Sanoman näkökulmasta potentiaalia kehittämiselle ja paremmalle yhteistyölle.
Ratkaisua kehitettiin ketterästi luomalla tutkaversio ensin yhdelle toimialalle, ja oppien perusteella jatkojalostamalla mallia ja sen hyödyntämistä seuraavilla toimialoilla.
Projektin ensimmäisessä vaiheessa luodattiin muutamia toimialoja, erinomaisten kokemusten myötä toteutus on laajentunut edelleen. Toimialatutka ei ole vain toimialaraportti, vaan kokonaisvaltainen ajattelu- ja lähestymistapa. Sen ympärille on tavoitteellisesti rakennettu systemaattiset käsittely- ja kehitysprosessit. Erityisen huomioitavaa on syventyvän asiakas- ja toimialaymmärryksen monipuolinen hyödyntäminen mm. proaktiivisen asiakastyön tukena, palvelukehityksessä ja osaamisen kehittämisessä.
Toimialatutka alleviivaa asiakkaan kokeman arvon kasvattamista ja toimii keskeisenä työkaluna Sanoman B2B-organisaatiossa. Ensimmäiset toimenpiteet asiakastyössä saatiin käyttöön saman tien ja pidemmän tähtäimen kehitystyö jatkuu.