Kasvun kaava

Kirjoittaja

Järkähtämätöntä arkeen viemisen systematiikkaa, oivaltavaa luovuutta sekä häikeilemätöntä ymmärrystä ihmisestä. Näiden elementtien ympärille rakentuu asiakaskeskeisen kasvun kaava.

I Markkinaosuuden kasvu: taistelu siivusta. Etabloituneella markkinalla kilpailu kilpistyy mieleen tulemiseen sekä oston helppouteen ja usein hinnalla kilpailuun. Asiakashyödyt, hinnoittelu ja jakelu, tunnis­tettavuus ja relevanttius ovat kilpailukyvyn edellytyksiä, mutta aito erottautuminen miltei mahdotonta.

II Markkinan kasvattaminen: taistelu ihmisestä. Uusien tarpeiden luominen ei ole helpompaa, mutta motiivien hallitsija rakentaa itselleen potentiaalisia asiakkaita kasvavista segmenteistä tai kokonaan uusista asiakas­ryhmistä. Kategorian käyttötilanteet eli uudet tai yleistyvät tarpeet ovat avain kasvuun.

III Arvon ymmärtäminen ja tuottaminen. Moni puhuu ­tekevänsä, harva on kokenut. Asiakkaan arki, tarpeet ja motiivit ovat ymmärryksen ensimmäinen lähtökohta. Jatkuva arvon tuottaminen ja sen kovemmaksi kirittäminen ovat edellytys kasvulle.

IV Kasvun systemaattinen johtaminen. Onnen­kantamoinen voi johtaa erinomaisiin tuloksiin. Onnistumisten sarja vaatii systematiikkaa ja johtamisen pieteettiä. Kun systemaattinen johtaminen ja arvon tuottaminen yhdistyvät, muodostuu omistettavaa ja yritykselle ominaista toimintaa ja kulttuurin olemusta, jonka kopioiminen on mahdotonta tai vähintään hidasta.

Lähteet