Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Pekka Tola luottaa yrityskulttuurin voimaan, kun puhutaan kaupparyhmittymän tulevaisuudesta.
”Luin juuri kirjan nimeltä Rohkea kauppajätti, joka kertoo Keskon 80 vuoden historiasta. Kirjassakin näkyy hyvin se, kuinka suuri merkitys yli tuhannella K-kauppiasyrittäjällä on menestykselle. Kaupan uudistuminen on kaiken lisäksi jatkuvaa, sillä uudet ideat kopioidaan nopeastikin. Hyvästäkään ideasta saatu kilpailuhyöty ei kestä välttämättä kauan”, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja Pekka Tola.
Eräänä hyvänä ideana hän mainitsee Järvenpään K-Citymarketin myymät kuuluisat sushit,jotka tekivät marketista ja sen kauppiaasta kuuluisan, ja opettivat suomalaiset syömään sushia.
Kesko tuottaa itse äärettömän paljon tietoa päätöksentekonsa tueksi. Myös tekoälyä käytetään jo paljon, muun muassa mobiilipalvelujen kohdentamisessa. ”Tieto sinällään ei auta, jos sitä ei osata käyttää. Mutta onneksi olemme analysoineet vaikkapa ostamisesta kerättyjä tietoja jo vuosikymmeniä. Emme siis huku tietomassaan.”
Tola sanoo, että tieto antaa aina asiayhteyden, jonka varaan ideoita kannattaa rakentaa.
”Toimintamallimme ja kauppiaidemme avulla meillä on myös mahdollisuus toteuttaa uusia asioita nopeastikin. Ulkopuolista maailmaa kannattaa silti aina seurata. Kauas ei kuitenkaan tarvitse lähteä, sillä hyviä uusia kaupan ideoita voi saada kotimarkkinan lisäksi niinkin läheltä kuin Ruotsista.”
Alan muutosvauhti on huikea
Tola on myös Keskon päivittäistavarakaupan johtoryhmän jäsen. Hänellä on vahva työkokemus elintarvikealalta. Ennen Keskoa hän työskenteli Valiolla, Unileverillä, Hartwallilla ja Fazerilla –ja mainostoimistossakin. Hän pitää työstään päivittäistavarakaupassa. ”Tämä on tavalla tai toisella aina hyvin olennainen toimiala, sillä ihmisen pitää yksinkertaisesti syödä säännöllisesti ruokaa. Samalla alan muutosvauhti on huikea. Kovassa vauhdissa pitää kuitenkin yrittää muistaa, mikä on tärkeintä. Se on asiakaslähtöisyys.”
Ukrainan sodan jälkeen moni asia on muuttunut hankalammaksi taloudessa yleensä ja päivittäistavarakaupassa erityisesti. ”Olemme pärjänneet suhteellisen hyvin, vaikka hintamielikuva ei olekaan meidän liiketoimintamme vahvin osa. Yritämme tällä hetkellä kuitenkin ajatella vaikean ajan yli. Vahvuutemme kulminoituu pitkälti kauppiaisiin ja heidän työhönsä lähellä asiakasta. Paras draivimme tulee sieltä, kauppiaan henkilökohtaisesta otteesta. Samalla hintojenkin pitää tietysti olla kohdallaan.”
Uudesta on helppo innostua
Keskolle ominainen ja asiakkaalle kiinnostava – näiden kahden asian pitäisi yhdistyä parhaissa uusissa tulevaisuuden ideoissa. ”Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta tätä haemme”, kommentoi Tola.
Uusista ajatuksista on helppo innostua. ”Ajattelen niin, että uutta pitää suhteuttaa jo aiemmin sovittuun, että tietyistä valinnoista pidetään kiinni. Seuraamme myös jatkuvasti erilaisten barometrien avulla, miten uudet asiat kehittyvät.”
Jatkossa tekoäly vaikuttaa paljon muun muassa mainonnan sisältöjen suunnitteluun. ”Tekoäly tuottaa fantastisen hyviä mainoksia muutamassa minuutissa, vaikka tekoälyn tuottamiin kuviin liittyykin usein tiettyä ”muovisuutta”. Toisaalta voi käydä niinkin, että mainoksesta, jossa kerrotaan, että se perustuu luovaan työpanokseen, tulee uusi vastatrendi AI:lle.”
Tola vertaa tekoälyä hyvään assistenttiin, jolle voi esittää fiksuja kysymyksiä, joihin voi saada hyvänkin vastauksen.