Uudistava ja kestävä metsätalous kasvun pohjana

Kirjoittaja

Kasvupotentiaali löytyy systemaattisen työn tuloksena.

Metsä Tissue ei hae pikavoittoja, vaan kehittää kilpailukykyä pitkäjänteisesti.

Biokiertotaloudessa on kasvupotentiaalia, josta luonto ja bisnes hyötyvät yhdessä. Luontoarvot eivät ole kuitenkaan hetken hype. ”Kiertotalous on toimintamme perusta”, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen aloittaa.

”Vastuullinen tuloksenteko on yksi arvoistamme. Emme hae pikavoittoja, vaan kehitämme yhtiömme kilpailukykyä pitkäjänteisesti”, Kaikkonen kertoo. Kasvupotentiaali löytyy systemaattisesti skenaarion työn kautta osana strategiaprosessia. ”Käymme asiakkaidemme kanssa jatkuvaa vuoropuhelua kaikilla organisaation tasoilla, jotta tunnistamme eri segmenttien kasvudraiverit”, hän jatkaa.

Organisaatiossa myös analysoidaan markkinoihin ja liikesuhteisiin liittyvää dataa ja pyritään tunnistamaan mahdolliset kasvutaskut. Metsä Tissue on viime aikoina saavuttanut omaan arvolupaukseensa pohjautuvia onnistumisia, mikä on kannustanut tekemään entistä pidemmälle menevää data-analyysiä ja hyödyntämään sitä myös asiakkaiden hyväksi. ”Tämä vaatii kovaa työtä ja panostusta. Tuloksena emme myy kaikille kaikkea, vaan myynti- ja analyysitiimimme on erittäin ammattimainen ja myy arvolupaustamme kohdennetusti”, Kaikkonen painottaa.

Perinteistä edelläkävijäksi

Metsäteollisuuden kasvu on tullut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana perinteisistä tuotteista. Skenaariotyö viitoittaa Kaikkosen mukaan kuitenkin erilaista tulevaisuutta.

”Kasvun mahdollisuutemme ovat todella hyvät, koska ympäristömme ja ilmaston kuormitusta on vähennettävä”, Kaikkonen pohtii. Hän näkee, että jatkossa kasvu tulee usealta biokiertotalouden eri osa-alueelta. Tuotannon sivuvirrat kyetään jo nykyään yhä paremmin hyödyntämään kasvutuotteiksi ja yksiköiden koon kasvaessa metsäteollisuuden tehtaista on tullut myös erittäin suuria bioenergian tuottajia.

”Kykenemme yhä paremmin käyttämään kierrätystä hyväksi ja käytämme kierrätettävät materiaalit yhä paremmin niihin kohteisiin, joissa ne tuottavat parhaan arvon. Edelleen biotuotteet tulevat enenevässä määrin korvaamaan fossiilisia ja uusiutumattomia materiaaleja sekä energiaa. Lisäksi käytämme biomateriaalejamme jatkuvasti resurssitehokkaammin, jolloin saamme vähemmällä enemmän kasvua aikaan”, hän valottaa.

Muu maailma pyörii kuitenkin öljyn ympärillä. Maailmassa kulutettiin 2023 heinäkuussa 103 miljoonaa barrelia öljyä päivässä, mikä oli tilastohistorian korkein määrä. Suuri osa öljystä jalostetaan petrokemian tuotannossa erilaisiksi fyysisiksi tuotteiksi. Lisäksi maailmalla syntyy uusiutumattomien materiaalien tuotantoprosesseissa valtava määrä ilmaston kannalta ongelmallisia hiilidioksidipäästöjä. ”Ei ole realistista ajatella, että kaikki fossiilinen tai uusiutumaton materiaali tai energia voitaisiin korvata metsistä tai muualta biotaloudesta tulevilla materiaaleilla. Tämä yksittäinen luku kuitenkin kertoo, kuinka suuri potentiaali meillä uusiutuviin materiaaliin ja energiaan perustuvassa taloudessa on”, Kaikkonen pohtii. ”Teknologisesti korvaaminen on mahdollista ja olemme todellakin osa ongelman ratkaisua.”

Kasvumatkalla on kuitenkin merkittäviä hidasteita. Kannustimet uusiutumattomien ja fossiilisten materiaalien korvaamiseksi ovat vielä kehitysvaiheessa. ”Onneksi kuluttajat tekevät jo järkeviä valintoja, vaikka inflaatiokehitys hidastaakin tätä kehitystä tilapäisesti. Trendi on kuitenkin selvä ja vahva pitkällä aikavälillä”, Kaikkonen toteaa.

Rohkea usko omaan strategiaan

”Selkeä strategia, joka on tehokkaasti jalkautettu, on paras tae sille, että organisaation fokus pysyy oikeissa asioissa”, Kaikkonen pohtii. ”Jos liiketoiminta ei ole johdon ja omistajien fokuksessa, siitä on paras luopua. Se on ehkä suurin opetus, jonka olen liike-elämässä toimiessani saanut jo aika varhaisessa vaiheessa.” Onnistumisen mahdollisuudet ovat korkeat, kun resursseja vapautetaan olennaiseen ja keskitytään tiimin kanssa täysillä onnistumaan ydinliiketoiminnassa, johon liittyy kasvumahdollisuuksia. ”Jos lisäksi onnistut motivoimaan organisaatiosi toimimaan fokusoidusti, tehokkaasti ja innokkaasti strategian mukaisesti, tulokset ovat yleensä erinomaisia”, Kaikkonen jatkaa.

Metsä Tissuen kirkas valinta on kestävä kehitys. ”Se on mukana kaikessa mitä teemme – metsästä tuotteisiin asti. Pääraaka-aineemme pohjoinen puu tulee kestävästi hoidetuista metsistä ja käytämme jokaisen puun osan mahdollisimman tehokkaasti.”

Kaikkonen näkee biokiertotalouden kasvumahdollisuudet merkittävänä. ”Uskon henkilökohtaisesti, että voimme tuoda markkinoille tulevaisuudessa merkittävän määrän suomalaiseen metsään liittyviä ympäristötuotteita. Nämä uudet tuotteet liittyvät suojeltaviin luontoarvoihin, kuten esimerkiksi biodiversiteetin parantamiseen. Asiakkaamme ovat näistä tuotteista kiinnostuneita jo nykyisellään. Uskon, että tästä tulee Suomelle ja meille merkittävää liiketoimintaa tulevina vuosikymmeninä.”

”Valtaosa tuotteistamme voi korvata fossiilisia raaka-aineita ja auttaa meitä siirtymään kohti ilmastoneutraalimpaa tulevaisuutta”, Kaikkonen kertoo. Tavoitteena onkin, että suomalainen metsäomaisuus siirtyy seuraavalle sukupolvelle elinvoimaisempana, monimuotoisempana ja ilmastokestävämpänä kuin se on aikanaan nykyisille omistajille tullut. ”Haluamme, että toimintamme tuloksena maailma on parempi paikka luonnolle, ihmisille ja yhteisöille, joihin toimintamme vaikuttaa”, hän jatkaa.

”Tulevaisuuden liiketoiminta on regeneratiivista eli uudistavaa ja kestävää. Muuta liiketoimintaa ei ole”, Kaikkonen toteaa.

Lähteet